Cologne Cathedral: the nave and the transept (ケルン大聖堂 その2)


We had already been there on the day we arrived in Cologne, but it was the first time to visit in the morning.

The west façade has three portals. Each of them is decorated with exquisite ornaments celebrating the lives of the cathedral's most important saints. The left one is called the Magi portal (Dreikönigenportal), and the right one is called the St. Peter portal (Petersportal). The centre has two doors, and a figure of Mary stands as a trumeau between the doors. It is the main portal of the cathedral, so that we entered from this portal. Although it looked very small comparing the entire west façade, it was, in fact, very large (9.3m wide and more than 28m high including the gable). When we approached the portal and looked above, I realised the greatness of the architecture.

The cathedral wasn't crowded with tourists. The nave, the central part of the cathedral leading to the chancel in the east, was filled with rays of soft light. It was beautiful morning. Most churches have a cruciform ground plan and the top of the cross is placed to the east. The nave and the aisles are the bottom part of the cross. In the Cologne Cathedral, this area is separated in five by pillars (the nave and the 2 aisles in both sides). The pillars were beautifully arranged in four straight lines to the east that it looked like a forest of stone.

The nave has 3 layers of arched structures. Since every arch has a pointed crown and every pillar goes straight through the ceiling, it appeared taller than the actual inner height which was 43.35m. I saw simple ribbed vaults (roofs in the form of series of arches) consisting of 4 parts when I looked up the ceiling. These structures made me remind of what I learned long time ago. Pointed arches, ribbed vaults and flying buttresses which bear the thrust of the vaults pressing the walls from the outside..., they are defining features of Gothic cathedrals. It was really amazing to see these structures were put into practice.

In my personal opinion, the best time to see the cathedral is the morning. In the cathedral, most stained glasses especially valuable were placed in the east or the south side, so that you will enjoy beautiful vivid colours of windows more while the sunlight is coming from east to south.

Cathedral windows were produced in the different period. For example, windows of the north aisle were installed in the Renaissance period and windows of south aisle were made in the 19th century.Colours, designs and representations…, the difference between these two series were quite obvious even though I wasn't familiar with European stained glasses. The windows in the south aisle are more popular than the north windows. These five windows depicted events in the New Testament, and are called "Bavarian windows" (Bayernfenster) because they were produced by craftsmen in Munich and donated to the cathedral by Bavarian King Ludwig I in 1847.

When I went to the transept (the horizontal line of the cruciform plan) while seeing windows both sides and high ceiling, another stained glass caught my attention. This window of south transept was designed by native contemporary artist Gerhard Richter. It was the mosaic of 11,263 random-arranged squares comprising 72 colours, and it was reglazed in 2007 instead of an old window destroyed in the WWII..

Guidebooks wrote there were arguments for and against about the contemporary art in the historical Gothic cathedral. It looked a bit alien to the medieval Gothic church, but no one will deny that it was very impressive. It was especially beautiful when I visited there in the morning because the sun came from the south-east. At least, it seemed very popular as long as I saw many goods with this mosaic motif at a souvenir shop in the cathedral and in the tourist information.



大聖堂の中にはケルンに着いた日にすでに一度入ってはいたのですが、朝のうちに訪れたのはこの日が初めてでした。

西側のファサードに入口は三つあり、それぞれが大聖堂が祀っている聖人に関する物語を示す見事な飾りで覆われています。描かれている場面にちなんで、向かって左はDreikönigenportal(東方三博士の扉)、右がこのPetersportal(聖ペテロの扉)と呼ばれているそうです。中央には二つの扉があり、その扉の間には聖母マリアの像が中柱として配されています。ここが大聖堂の正面扉で、この日私達はもちろん大聖堂の真正面から中に入っていきました。ファサード全体からすれば扉部分はとても小さいのですが、実は非常に大きいのです(幅9.3mで破風を合わせれば高さは28mにものぼります)。入口に近づいて上を見上げたとき、改めてこの建造物の大きさに気付かされた次第です。

朝のうちだったので、観光客の数もそれほど多くはありませんでした。内陣に向かって東にまっすぐに延びる身廊は、窓から差す太陽の柔らかな光に満ちていました。本当に良い天気の日だったのです。ほとんどの教会建築は平面上は十字架の形をしており、その頭は東を向いているものです。身廊および側廊と呼ばれる部分は、十字架の下の部分を差しますが、ケルン大聖堂の場合は、五廊式といって、柱によって身廊と左右それぞれ二列の側廊に分かれています。いくつもの柱が四列に整然と並んでいるため、まるで柱の森のような感じです。

身廊の壁面はアーチの三層構造になっています。床から天井までは43.35mあるのですが、どの層を構成するアーチも先が尖っているのと、柱が床からすっと天井まで立ち上がっているため、高さがより際立って感じられます。天井には四つに分かれたリブ・ヴォールト(複数のアーチで構成された天井構造)が見えるのですが、これを見ている時に突如、昔習ったことを少しばかり思いだしました。尖頭アーチ、リブ・ヴォールト、それと外へ開く性質のあるヴォールトを外側から支えるフライング・バットレスはゴシック建築としての大きな特徴だということ。こういう建築構造が実際に用いられている姿を見られたのは本当に素晴らしいことです。

個人的な意見ですが、大聖堂を訪れるなら午前中が良いかと思います。特に見る価値のあるステンドグラスは東と南側にあるので、東から南にかけて太陽の光が差す時間帯の方が、窓の色がより美しく、鮮やかに見られるような気がするからです。
大聖堂のステンドグラスは製作された時期が様々で、建物に入ってすぐに見える北側側廊の窓はルネサンス期、南側は19世紀に製作されたものが入っています。ガラスの色、デザインや表現方法など、これら二つの違いは素人目にも明らかです。一般的には北側のものよりも、南側の5組の色鮮やかな新約聖書のエピソードをモチーフにしたステンドグラスの方が注目されています。これらはバイエルン国王ルートヴィヒ1世(Ludwig I.)がミュンヘンの職人に製作させ、1847年に大聖堂に寄贈したもので、バイエルン窓(Bayernfenster)と呼ばれています。

両側の窓と高い天井を眺めながら、身廊を真直ぐ翼廊(十字架の横の部分)まで進んでいったところで、別のステンドグラスが目に留まりました。翼廊南の窓は地元ケルン出身の現代アーティスト、ゲルハルト・リヒター(Gerhard Richter)によるものです。右手に中世ゴシック建築の中でちょっと異質な窓を見つけます。72色からなる11,263個の四角いガラスのモザイクで、大戦中の空襲で被害を受けて失われたステンドグラスの代わりとして2007年に大聖堂に収められたそうです。

ゴシック建築に現代アートという組み合わせには賛否両論があるそうで、確かに中世ゴシック建築の中では異質な雰囲気を醸し出していますが、非常に印象的であるのは誰もが認めることかと思われます。私が訪れたのは日の光が南東から差す頃だったので、この窓は特に綺麗に見えました。少なくともこの窓のデザインは話題性にも富み、人気のようで、大聖堂やケルンの観光案内所で売っている土産物でも、このステンドグラスをモチーフにしているものがたくさんありました。

Comments

Popular Posts