Flåm Railway (Flåmbana, フロム鉄道)

From Scandinavia (2010-06)

Taking Flåm Railway (Flåmbana) was the main attraction in my journey.

It is the branch line of the Bergen Railway, and the train goes up and down the about 20 km-long single track line between Flåm and Myrdal taking 1 hour. It was built in order to providing communication between the Sognefjord and the main line for local people, but now it is one of the most popular tourist attractions in Norway.

The top station Myrdal is 865 m above the sea level and the Flåm is by the fjord at sea level, so that this railway is one of the steepest railway lines in the world. Even so, this is adhesion railway, which means it doesn't have cog wheels. In order to climb up the mountainside, the line twists and turns many times going through 20 tunnels to gain altitude. Easily imagined from the fact, the construction was extremely difficult and it took 24 years to complete since it started in 1923.

However, what attract people isn't the skillful engineering, but spectacular view from the train. Although a half of the way is covered with tunnels, I saw magnificent landscape in mountain ravine. A small town and mountain farms were in the bottom of the valley, a river flowed, waterfalls cascaded down on the mountain side, and the top of the mountain was still covered with snow. It was dramatic, so that I couldn't stop keeping an eye on beautiful nature seen from the window.

From Scandinavia (2010-06)

About 3/4 of the way from Flåm, we saw a waterfall on the left side. It is called Kjosfossen, and the train stopped there shortly. When passengers stepped out onto the platform, the performance began in front of the waterfalls. The woman dressed costume danced to the music. According to the guidebook, the actress performs a beautiful seductive forest creature in Scandinavian folklore named Huldra.

From Scandinavia (2010-06)

Actually, it wasn't so romantic because passengers and their cameras easily got wet from splash and music was too loud not to be drown out by waterfall roaring. Unfortunately, the actress looked so small from the platform that I couldn't see if she was dancing.

When the train left the Kjosfossen, soon they went through the tunnel again, lead us to Myrdal station. It was the mountain top and snow remained on the ground.

From Scandinavia (2010-06)



フロム鉄道(Flåm Railway, Flåmbana)に乗るというのは、私にとっては今回の旅の目玉の一つでした。

これはベルゲン急行の支線で、列車はフロムとミュルダルの間、約20kmの単線を1時間かけて走ります。元々は本線とソグネフィヨルドとの交通路確保のために建設された路線ですが、今ではノルウェーでも屈指の観光名所としてたくさんの観光客が利用しています。

最も高い位置にあるミュルダルは標高865mのところにある一方、フロムはフィヨルド沿いにあってほぼ海と同じ高さなので、世界でも有数の急勾配を走る列車として知られています。それでも、これは通の列車と同様の粘着式で、登山鉄道のように歯車を使用することなく運行しています。歯車なしで急勾配を山を登るため、線路はいくつも曲がりくねり、20ものトンネルの中を通っています。こうした説明から容易に想像できるように、鉄道建設は困難を極め、1923年の建設開始から完成までに24年もの年月を必要としたそうです。

ですが、人々を魅了するのはそういった熟練した鉄道技術ではなく、車両から見える壮大な景色です。私自身、ここで説明しなかったら、こんな鉄道専門用語知りもしなかったと思います。ともかく、路線の半分くらいはトンネルで視界が遮られるのですが、谷間に見える景色は本当に素晴らしいのです。谷底に見える小さな町やこじんまりとした農場を見下ろし、流れる川を見、山肌を流れる滝を眺め、そして山頂には白い雪が残っているのが見えます。本当にドラマティックな景色で、乗っている間、私は車窓から見える美しい景色から目を離すことができませんでした。

フロムから全路線の3/4くらい行ったところで、大きな滝を左側に見ることができます。Kjosfossen(ショース滝)という滝で、列車はここでしばらく停車します。乗客がプラットフォームに降り立つと、滝の前でパフォーマンスが始まるのです。衣装をまとった女性が音楽に合わせて踊っていました。ガイドブックによると、彼女達が演じているのはHuldaという北欧民話の森の精で、森の中で人々を惑わせるのだということでした。

とはいえ、実際にはそんなにロマンティックなものでもありません。人も持っているカメラも滝の水しぶきで結構濡れますし、滝の轟音にかき消されないよう、音楽はかなり騒々しいので。それに残念なことに、プラットフォームからはダンサーが小さくしか見えず、踊っているのかどうかも私にはよくわかりませんでした。

列車は滝を離れると、すぐにまたトンネルの中に入り、ミュルダル駅に向かっていきます。この駅は山頂にあって、私が駅に着いたときにも、地面には雪がまだ残っていました。

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